3PL – Tredjepartslogistik

Dygnet runt, året om!

Vad är tredjepartslogistik (3PL), hur fungerar det och varför ska du anlita oss för det? Dessa
frågor och fler får du svar på här.

Vad är tredjepartslogistik?

Tredjepartslogistik (som också kallas för 3PL) är när man låter ett annat företag sköta hela eller delar av logistikarbetet, alltså uppgifter såsom lagerhållning och leverans. Begreppet är ursprungligen engelskt och betyder third party logistics. Denna lösning är vanligast inom e-handeln.

Exempel på vanliga arbetsuppgifter inom 3PL

  • Distribution eller paketering av varor.
  • Förpackning eller plockning av varor.
  • Varumottagning från exempelvis externa företag.
  • Lagerhållning av varor.
  • Montering av varor.
  • Orderhantering av varor.
  • Reklamationshantering av varor.
  • Returhantering av varor.
  • Transport av varor.
  • Tullhantering av varor.

Svar på vanligt ställda frågor:

Varför ska jag välja tredjepartslogistik?

Du ska använda dig av tredjepartslogistik (3PL) för att du bland annat får en mer effektiv, snabb, skalbar och förutsägbar logistik. En tydligt fördel med tredjepartslogistiken är flexibiliteten. Så om du säljer säsongsvaror eller kanske ska ta dig in på nya marknader passar 3PL perfekt. 

Varför ska jag anlita er för att sköta min tredjepartslogistik?

Du ska anlita oss för att vi är experter inom allt som rör logistik. Vi har de erfarenheter och det kunnande som krävs för att startsträckan ska vara kort, samtidigt som vi är duktiga på att kontinuerligt effektivisera din logistik så att en win win-situation uppstår alla företag emellan.

Hur mycket kan jag tjäna på att byta till tredjepartslogistik?

Det är omöjligt att säga hur mycket pengar du kommer att tjäna. Men om du har svårt att hinna med alla ordrar, har svårt att få plats med alla paket som ska skickas och känner att du inte kan leverera alla paket i tid, då har du särskilt stora möjligheter för att tjäna på att byta till 3PL.

Ring oss direkt

När du ringer oss kan du räkna med hög service, engagemang och professionalitet. Ta reda på vart ditt gods befinner sig eller få ett snabbt pris och offert.

3 fördelar och utmaningar med att låta oss sköta tredjepartslogistiken

1. Du kan fokusera på kärnverksamheten

Vi sköter gärna dina logistikuppgifter så att du kan fokusera på kärnverksamheten. Arbetsuppgifter såsom tull, lagerhållning och transport är tidsödande för företag som inte är experter på det, vilket medför att i princip alla tjänar på att anlita oss som logistikpartner.

En bra sak som inträffar när du får mer tid för att sköta kärnverksamheten är att du kan bli bättre på det som du huvudsakligen tjänar pengar på. Sannolikt medför det att ditt företag också tjänar mer pengar totalt sett.

Många ser det även som positivt att man slipper anställa logistikpersonal då vi tar över det ansvaret när du anlitar oss som logistikpartner.

En utmaning med detta är att du riskerar att förlora kontrollen på logistikflödet. Men hos oss behöver du inte oroa dig för det då vi förser dig med all information du behöver, året om och dygnet runt. Vi håller alltså full koll på varuflödet så att du slipper.

2. Du får hjälp av en specialist

När du anlitar oss som i vår tur har över 40 års erfarenhet av att erbjuda logistiktjänster försäkrar du dig om att ditt företag får en logistikpartner med rätt kunskaper. Att ha en specialist som hjälper dig med logistiken är viktigt inte minst då logistiska problem medför att ditt företag kan riskera att förlora pengar.

Saken är den att du sannolikt själv inte är en logistikexpert. Men det gör ingenting. Det behöver du faktiskt inte vara då vi ser till att logistiken sköts på ett föredömligt sätt.

En utmaning med detta är det finns många logistikföretag som lovar exakt samma saker, vilket medför att det kan vara svårt att hitta en lämplig logistikpartner som sköter tredjepartslogistiken. Om du är osäker på om vi är det rätta logistikföretaget för dig, då ser vi gärna att du kontaktar oss så vi får möjlighet att förklarar hur vi kan hjälpa dig på bästa sätt med logistiken.

3. Du tjänar pengar på det i det långa loppet

En stor anledning till att du sannolikt tjänar pengar på att anlita oss är att du enkelt kan skala upp logitstiktjänsterna utan att du behöver göra någonting. Så om varuflödet skulle öka vid exempelvis ett uppköp eller en säsongstopp, då löser vi uppskalningen av logistiken utan problem.

En annan anledning till att du tjänar pengar på att anlita oss som logistikpartner är att vi har så pass effektiva varuflöden att vi kan göra extremt mycket på extremt lite tid. Det betyder att du inte behöver betala för ineffektivitet och att någon står med händerna i kors, för hos oss är alla arbetsmoment genomtänkta och effektiva.

En utmaning med detta är att det ofta är en risk att testa på nya saker. Det krävs att du ställer om delar av verksamheten, och ibland krävs också uppsägningar och/eller omstruktureringar. Men värt att veta är att vi rådgör med dig inför omställningen så att den eventuella risk du tar mildras så mycket det går.

Ring oss direkt

När du ringer oss kan du räkna med hög service, engagemang och professionalitet. Ta reda på vart ditt gods befinner sig eller få ett snabbt pris och offert.

3 tecken på att du behöver tredjepartslogistik

1. Ditt företag har inte tid att hantera alla ordrar

Det finns inget magiskt nummer att luta sig tillbaka på men tumregeln säger: Om du har svårt att få ut alla ordrar i tid, då är det dags för tredjepartslogistik. Så om du märker att exempelvis kunder blir missnöjda eller om du måste be personal att stanna kvar efter skiftets slut gång efter annan, då är det dags att kontakta oss. 

Du behöver förstås inte ha några problem med logistiken för att tjäna på att ta hjälp av oss, men detta är samtidigt ett tydligt tecken på att hjälp behövs. 

2. Ditt företag har inte plats att förvara alla paket

Ett annat tydligt tecken på att det är dags för tredjepartslogistik är att det börjar ta slut på plats i lagret. Allt fler ordrar kommer in, och staplarna med paket blir bara högre och högre. Värt att tänka på är också att tomma lager kostar pengar i form av den överblivna yta som slösas. 

Tack vare vår flexibilitet kan du låta ditt företag växa utan att du behöver oroa dig över att logistikuppgifterna ska bli allt för svårhanterliga. 

3. Ditt företag kan inte leverera paketen snabbt nog

När ditt företag exempelvis får klagomål på för långa leveranstider och kanske dåliga online-recensioner på grund av det, då är det dags att byta från intern logistik till tredjepartslogistik. Tack vare vårt effektiva logistikflöde erbjuder vi snabba leveranser som vi utför med glädje i ditt företags ställe.

Ring oss direkt

När du ringer oss kan du räkna med hög service, engagemang och professionalitet. Ta reda på vart ditt gods befinner sig eller få ett snabbt pris och offert.

Vårt löfte till dig.

Vi hittar alltid en bästa lösning för dina bud och transporter, dörr till dörr.

Miljömedvetet

Vi har toppmoderna budbilar med diesel av högsta miljöklass, mk1. Våra transporter är noggrant planerade för att upprätthålla våra hårt satta miljö- och hållbarhetsmål.

Alltid i tid

Vi på Tonys budbil ansvarar för hela kedjan från start till mål. Med egna budbilar, chaufförer, lagerplatser och logistiksystem kan vi garantera att dina leveranser alltid är i tid.

Nöjd Kundgaranti

Med över 40 år i branschen vet vi att din tid, dina kunders tid och det du vill frakta med bud är av högsta prioritet. Därför erbjuder vi nöjd kundgaranti på alla våra transporter.

Engagemang

Våra bud- och transportexperter har lång erfarenhet och arbetar alltid lyhört, proaktivt och flexibelt med dig som kund, från upphämtning och offert till slutlig leverans.

Tillgängligt

Tack vare vårt breda nätverk, erfarna medarbetare, logistiskt perfekta läge och kontrollen över våra egna budbilar är vi alltid tillgängliga för våra kunder, från start till mål.

Dygnet runt, året om

Med Tonys Budbil går det inte bara snabbt att leverera, det är dessutom smidigt och enkelt att boka din transport via oss. Vi finns tillgängliga dygnet runt, året om!

Alltid med miljön som högsta prioritet

Att arbeta med miljö- och hållbarhetsfrågor både internt och ute på vägarna har alltid varit en självklarhet för oss som transportföretag. Vi arbetar aktivt, långsiktigt och proaktivt för att minska vårt klimatavtryck samt bidra till en hållbar och grön framtid.

  • Tydliga miljö- och hållbarhetsmål
  • Toppmoderna bud och budbilar
  • Diesel av högsta miljöklass – mk1
  • Noggrant planerade bud och transporter